Een team van onderzoekers van het NIHR Leicester Biomedical Research Centre heeft nieuw bewijs gevonden dat langere perioden van “zittende tijd”, wat beschreven kan worden als een zittende of liggende activiteit met weinig vereiste energie, sterker geassocieerd wordt met de hoeveelheid vet gedistribueerd rondom interne organen.

De studie, welke gepubliceerd was in het blad “Obesity”, onderzocht 124 deelnemers met een hogere kans op diabetes type 2. Ze hebben de tijd gemeten die ze “zittend” door brachten in een periode van 7 dagen. Dit is gemeten door meters te plaatsen rondom de taille. Het onderzoeksteam scande de deelnemers ook, om zo accuraat de hoeveelheid vet in de lever, innerlijke en uiterlijke vetlagen en het totale abdominale vet te bepalen.

Zelfs wanneer er rekening werd gehouden met leeftijd, etniciteit en fysieke activiteitniveaus, vond het onderzoeksteam dat hoe langer een persoon zittend doorbracht op een dag, hoe hoger het niveau van de gescande vetpercentages werd. De link was nog sterker bij personen die niet voldeden aan de aanbevolen hoeveelheid beweging per week, wat in Engeland op 150 minuten geringe inspanning staat.

Dr. Joe Henson, hoofd van de studie, benoemd: We weten dat langere periodes zittend doorbrengen ongezond is en zelfs een risicofactor is voor chronische ziektes, zoals diabetes type 2. Daarbij helpt de hoeveelheden vet daar ook aan mee”. Professor Melanie Davies, directeur van het eerdergenoemde Research Centre, vertelt: “Gebrek aan fysieke activiteit en het hebben van overgewicht zijn twee grote risicofactoren als het komt op diabetes type 2. Echter is door de studie niet bekend geworden of het laten toenemen van fysieke activiteit daadwerkelijk de interne organen kan voorzien van minder vet. Dit zou een volgende stap kunnen zijn”.

Conclusie: te veel zitten is dus in ieder geval niét goed voor je. Daarom geven we je graag wat simpele tips om in beweging te blijven als jij een kantoorbaan hebt!

Tip 1: Heb je een vraag aan een collega? Kies niet voor de telefoon of chat, maar loop eventjes naar je collega toe! En ja, ook als deze zich op een andere afdeling of verdieping bevindt.
Tip 2: Heb jij de keuze uit de trap of de lift? Kies dan gewoon de trap!
Tip 3: Ga tijdens de lunch naar buiten en maak een wandeling. Je kunt dit ook combineren met een overleg of een telefoongesprek.
Tip 4: Haal altijd zelf drinken en gebruik het liefst kleine glazen en kopjes. Zo mag je vaker opstaan om een nieuwe kop koffie of thee te gaan halen.
Tip 5: Doe de prullenbak onder je bureau weg, zodat je iedere keer moet opstaan als je iets weg wilt gooien.

Uiteraard zijn er nog veel meer tips te vinden op internet. Doe waar jij je goed bij voelt. Is dat bijvoorbeeld wat minder dicht bij de deur parkeren? Ook dat zijn stappen in de goede richting!


Fit op je kantoor!