Tips voor de vermindering van osteoporose

Uh, osteoporose? Dat is een moeilijk woord. Simpel gezegd is osteoporose eigenlijk botontkalking. Botontkalking is het gewone Nederlandse woord voor osteoporose. De naam verklapt het al een beetje, want het gaat hier over het poreus worden van de botten. De botten worden ‘ontkalkt’, waardoor ze poreus worden en dus zwakker worden. Het is een proces wat je niet voelt of op een andere manier merkt, maar de botdichtheid zal afnemen en er zullen allemaal kleine luchtbelletjes in de botten ontstaan. Je kunt dit prima vergelijken met de bros chocoladerepen. Als je botten er aan de binnenkant uitzien als een Bros-reep, is de botontkalking al in een zeer vergevorderd stadium. Met al deze luchtbelletjes worden de botten erg kwetsbaar en zullen sneller breken dan normaal. 

Helaas kan iedereen osteoporose krijgen. Wel blijken vrouwen er wat gevoeliger voor te zijn dan mannen. Eén op de zeven mannen krijgt er last van, terwijl het bij de vrouwen 1 op 3 is! Maar hoe kan dit? Bij vrouwen in de overgang komt het proces van botafbraak in een stroomversnelling, én zij hebben vaak al kleinere en minder sterke botten dan mannen. Je kunt een snelle achteruitgang echter wel tegenhouden. Hoe? Zo:

Botproductie kun je zelf stimuleren door gevarieerd te eten en minstens drie keer per week te bewegen. Dat heeft op elke leeftijd zin! Hoe meer afwisseling in de soort beweging, hoe beter. Denk eens aan wandelen, tennissen of roeien. Train in elk geval kwetsbare lichaamsdelen: de rug, de heupen en de polsen.

We zien je denken: en extra calcium dan? Calcium is één van de belangrijkste bouwstoffen voor je botten. Het zou dus logisch kunnen zijn om extra calcium te nemen. Echter krijgen we dat in ons dagelijkse leven al genoeg binnen, en kan dat nooit een groot probleem zijn. Het kan wel zo zijn dat je lichaam calcium niet goed opneemt. Op het moment dat het lichaam niet in staat is om de calcium op te nemen, verdwijnt het met dezelfde snelheid weer het lichaam zonder enige functie. Er zijn een aantal belangrijke hulpstoffen die er voor zorgen dat het calcium wel weer opgenomen kan worden door het lichaam: vitamine D3, vitamine K2 en magnesium.

Beperk ook je alcoholgebruik. Het innemen van alcohol, met name als het meer is dan een glaasje wijn per dag, is beslist niet bevorderlijk voor je botten. Overmatig alcoholgebruik bevordert juist de botontkalking en breekt dus al jouw goede inspanningen weer net zo vrolijk af. Wat geldt voor alcohol, geldt ook voor roken. Een goede reden om dus toch maar eens te stoppen...

Zo zie je dat er genoeg te doen is om het risico op botontkalking te verminderen. Zorg met name voor voldoende inname van belangrijke vitamines en lichamelijke beweging!