Sportsupplementen: ga er verstandig mee om

In de vorige blogs over de sportvoedingspiramide hebben we kennisgemaakt met basisvoeding en sportvoeding: de onderste twee lagen van de piramide. Als je deze twee lagen op orde hebt, kun je nog op één vlak extra winst boeken; met sportsupplementen. Naast de 'bekende' supplementen zoals multivitaminen, magnesium, vitamine D3, vitamine C en probiotica, is er ook een aantal 'speciale' supplementen die specifiek voor sporters zijn, zoals BCAA en Bèta Alanine. In deze blog vertel ik je er meer over.

BCAA: goed voor prestatie én herstel

Eiwitten bestaan uit bouwstenen, ook wel aminozuren genoemd. Er zijn essentiële en niet-essentiële aminozuren. Aangezien ons lichaam deze aminozuren niet zelf kan aanmaken, moeten we deze via onze voeding of supplementen binnenkrijgen. De drie essentiële aminozuren leucine, isoleucine en valine worden tijdens fysieke inspanning in de spieren omgezet in energie. Extra inname via supplementen kan je prestaties verbeteren en het herstel bevorderen. NatuSport BCAA-poeder en tabletten bevatten Branched Chain Amino Acids, oftewel vertakte keten aminozuren. BCAA's worden veel gebruikt door zowel kracht- als duursporters, vooral na zware inspanning.

Bèta alanine verbetert je uithoudingsvermogen

Ons lichaam gebruikt bèta alanine om het stofje carnosine aan te maken. Carnosine reguleert onder andere de pH-waarde van het lichaam en beïnvloedt de energievoorziening en heropname van melkzuur in de spieren. Carnosine puur innemen heeft geen enkel effect: de maag breekt dit direct af waardoor het de spieren niet bereikt. NatuSport Bèta Alanine Slow Release bevat naast bèta alanine ook zink, wat bijdraagt aan een normaal zuur-base metabolisme en een gezond zuur-base evenwicht. Het stelt de verzuring in de spieren uit, waardoor je de inspanning langer kan volhouden.

Volg de gebruiksaanwijzing

Bèta alanine kun je het beste vanaf acht weken vóór een zware inspanning innemen. De aanbevolen hoeveelheid -3200 mg- kun je het beste verspreid over de dag innemen. Eén tablet van NatuSport Bèta Alanine Slow Release bevat 600 mg. Dit zou neerkomen op 6 tabletten per dag. Het is belangrijk om deze verdeling aan te houden, omdat je anders last kan krijgen van (onschuldige) zenuwtintelingen in gezicht, hals en handen. Nadat je acht weken bèta alanine hebt gebruikt, is het belangrijk om een zelfde periode pauze te nemen voordat je weer met de supplementen begint.

Luister naar je lichaam

De positieve invloed van supplementen op sportieve prestaties is voor elk persoon verschillend. Het is daarom erg belangrijk om goed te luisteren naar je lichaam. Heb je het gevoel dat je bijwerkingen ervaart of dat het bij jou niets extra's brengt, dan kun je er het beste mee stoppen. Heb je echter het gevoel dat je wél beter presteert door inname van sportsupplementen? Ga er dan verstandig mee om: volg de gebruiksaanwijzing en plan ook regelmatig 'pauzes' in. Té frequent gebruik van supplementen, kan het positieve effect ervan juist verminderen.

Heb je na het lezen van deze blog nog vragen? Neem gerust contact op met Lizzy via lizzy@natusor.nl.