Minder koolhydraten, minder kilo’s. Toch?

Iedereen heeft het wel eens gehoord: stop met zoveel koolhydraten tot je nemen en je bent in no time van die kilo’s af! Mooi verhaal toch? Veel experts hebben het in de loop der jaren echter genuanceerd, maar dit idee blijft in ons hoofd zitten. Is dat terecht? Wij hebben het voor je uitgezocht!

Wel of geen koolhydraten? Er is ook wel eens gesproken van goede (zoete aardappels, quinoa) en foute koolhydraten (brioche, witte broodjes), maar dit is een fabel. Er bestaat geen goed of slecht in de wereld van koolhydraten,  ze werken gewoon stuk voor stuk anders.

Zo heb je bewerkte en onbewerkte koolhydraten. Onbewerkte koolhydraten zijn ongeraffineerd en kunnen worden gevonden in bijvoorbeeld groenten, (ongeschild) fruit en volkoren meelproducten. Bewerkte ofwel geraffineerde koolhydraten vind je dus in “bewerkt” voedsel. Denk hierbij aan chips, koekjes, snoep en frisdrank. De biochemicus Robb Wolf geeft aan dat vooral jij uit moet zoeken op welke koolhydraten jouw lichaam het beste reageert. Het zou dus kunnen dat je jezelf lekkerder voelt na een pizza dan na een aantal bruine boterhammen. Tevens is het dan dus ook mogelijk dat de producten die wij nu als gezond zien, helemaal niet goed samen gaan met jouw lichaam.

Hoogleraar Voeding en Gezondheid Jaap Seidel geeft aan dat koolhydraten zeker niet slecht zijn, maar je wel bewuste keuzes moet maken. “In sommige gebieden op de wereld eten bevolkingsgroepen standaard veel koolhydraten. Toch zijn de mensen daar heel gezond. Uiteraard eten zij niet de gemiddelde tankstationkoolhydraten in de vorm van voorverpakte witte broodjes ham-kaas”.

Wil je afvallen? Kies dan zoveel mogelijk voor onbewerkte koolhydraten en probeer witte producten te minderen, aldus Seidel. Hij geeft aan dat je naast de koolhydraten ook vezels, vitamines en mineralen binnen krijgt. Organisaties zoals het Voedingscentrum en de World Health Organisation (WHO) moedigen mensen zelfs aan om meer volkoren granen te eten.

Maar waar komt nou die angst vandaan dat we zo min mogelijk koolhydraten moeten consumeren? Seidel geeft aan dat je als persoon al snel teveel kan eten. Als je de hele dag zit, bijvoorbeeld bij een kantoorbaan, dan worden die koolhydraten niet goed gebruikt en omgezet in vet. Kortom: niet te veel van eten dus. Maar dat geldt voor alles waar “te” voor staat. Een wandeling na het eten kan je hier al bij ondersteunen (en is ook nog eens lekker op een zomeravond).

Voldoende koolhydraten in je menu zijn een must. Eet dan wel de “goede”. Kies dus voor groenten, peulvruchten en volkoren graanproducten. Ook koffie en donkere, rauwe chocolade zijn goed voor je darmen en vallen onder bovenstaande noemer. Niet schrappen uit je dieet dus, maar vezelrijke varianten opscheppen. Onbewerkte koolhydraten zijn goed voor je figuur, maar nog beter voor je gezondheid om de lange termijn. Zo. Eindelijk een antwoord. Pak dus gerust nog wat pasta vanavond, maar dan wel de volkoren variant!