Kwaliteit Golden Naturals geborgd van grondstof tot winkelvloer

Golden Naturals heeft de afgelopen tijd een fikse ontwikkeling doorgemaakt. Natusor investeert volop in het A-merk waardoor het portfolio en het aantal distributiepunten enorm is toegenomen. Tegelijkertijd wordt de kwaliteit van a tot z geborgd.

In 2006 richtten therapeut en oud-drogist Jan-Dirk Troost en Werner Jentjens, voormalig vertegenwoordiger in voedingssupplementen, Natusor Gezondheidsproducten op - met de hoogwaardige voedingssupplementen van Golden Naturals als belangrijkste merk. Dankzij forse investeringen bekleedt Golden Naturals inmiddels de no. 3 positie binnen het zelfstandigenkanaal. “We blijven vol gas investeren en streven naar een no. 1 positie binnen korte tijd”, vertellen Troost en Jentjens.

Exclusieve distributie
Natusor heeft de keuze gemaakt voor exclusieve distributie van Golden Naturals en die strategie werpt zijn vruchten af. Troost: “Omdat we kwalitatief hoogstaande advisering over onze supplementen erg belangrijk vinden, leveren we alleen aan zelfstandige drogisten, reform- en gezondheidswinkels, therapeuten en apothekers. Het aantal distributiepunten is momenteel gegroeid naar 600, en de meeste ondernemers hebben zo’n 5 à 6 meter Golden Naturals staan.” Jentjens vult aan: “Zodra drogisten ervaring hebben met ons merk, adviseren ze collega’s om het óók in hun assortiment op te nemen. En als ondernemers het eenmaal verkopen, horen we geregeld terug ‘dat hadden we veel eerder moeten doen’.”

Kennisoverdracht
Natusor onderhoudt intensief contact met haar afnemers; zij kunnen trainingen volgen en de buitendienst, die inmiddels bestaat uit 3 accountmanagers en een verkoopdirecteur, ondersteunt hen volop met kennisoverdracht en advisering over een optimale schappresentatie. Troost: “Daarnaast bieden we een goede marge en zorgt onze ‘2 euro-retour dop’ ervoor dat de consument in de winkel terugkomt. De retour gekomen doppen worden gerecycled, waarmee we bijdragen aan behoud van het milieu en de opbrengst gaat naar KNGF Geleidehonden.”

Groeiend portfolio
Het portfolio van Golden Naturals bestaat uit maar liefst 180 producten en de productontwikkeling blijft op hoog tempo doorgaan, waarbij ook bestaande supplementen continu worden verbeterd. Troost: “Op productniveau groeien we in de volle breedte. De toppers als vitamine D en magnesium, maar ook de speciale formules maken een enorme groei door. Golden Naturals is een van de weinige merken met een duidelijke claim op de verpakking en we werken met bioactieve stoffen, terwijl we toch een gemiddeld prijsniveau weten te handhaven.”

ISO-gecertificeerd
Natusor blijft investeren in de kwaliteit van Golden Naturals volgens de Japanse Kaizen-methode, vertelt Jentjens. “Dat betekent dat we continu blijven verbeteren, in ons portfolio, de kennisoverdracht en ons contact met de afnemers. Daarom zijn we er apetrots op dat we onlangs het ISO 22000-certificaat hebben behaald. We kozen al alleen voor ISO-gecertificeerde leveranciers en hebben een jaar lang hard gewerkt om ook zelf het certificaat te halen. Daarmee kunnen onze afnemers er zeker van zijn dat de kwaliteit van Golden Naturals van grondstof tot eindproduct geborgd is.”