Houd je brein fit: train je geheugen

Wil je jouw brein fit houden en je geheugen trainen? Wij hebben 7 tips voor je op een rijtje gezet, allen bewezen door de wetenschap.

Tip 1: Slaap jezelf productief. Dit klinkt gek, maar hoogleraar psychologie én slaapexpert Stanley Conran beweert dat elk uur dat je minder slaapt dan de aanbevolen 8 uur per dag, je één punt van je IQ moet inleveren! Wetenschappelijk onderzoeker Tom Rath schrijft ook met regelmaat over het belang van goede nachtrust. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat informatie beter beschikbaar is, nieuwe informatie beter kan worden opgeslagen, maar ook dat oude herinneringen gemakkelijker omhoog komen.

Tip 2: Kies tevens voor de juiste voeding. "Het juiste dieet, lichaamsbeweging en slaap hebben de potentie om de gezondheid van onze hersenen positief te veranderen", aldus Fernando Gómez-Pinilla (hoogleraar neurologie en fysiologische wetenschap). Gómez-Pinilla deed jarenlang onderzoek naar de effecten van beweging, slaap en voeding met betrekking tot onze hersenen. Goed eten beschermt je hersenen tegen schade en gaat vergrijzing tegen. 

Tip 3: Zorg ook voor voldoende sociale interacties! Depressie en stress kunnen leiden tot vermindering van cognitieve functies. Heb je last van geheugenverlies? Spreek dan wat vaker met je vrienden af. Kun je dat mooi combineren met een goede maaltijd!

Tip 4: Leer eens een nieuwe taal als je steeds meer moeite hebt met het onthouden van namen. Dat is het advies van Zweedse onderzoekers Lövdén en Mårtensson van Lund Universiteit. Uit een onderzoek is gebleken dat studenten die binnen 3 maanden een nieuwe taal leerden, beter de associatie tussen namen en gezichten konden leggen.

Tip 5: Over hobbies gesproken: Sport. Of gewoonweg: beweeg! Dat je van sporten fit wordt, is geen nieuws. Maar voor een fit brein, daar hoef je niet eens zo heel veel voor te doen. Tijdens een geheugentest in Californië werden 50 volwassenen tussen de 50 en 85 jaar oud geobserveerd. De sportende groep scoorde beduidend beter dan de niet-sportende groep.

Tip 6: Geloof je er heilig in dat jouw brein ieder jaar weer een beetje achteruit gaat? Harvard Medical School zegt dat als je dat gelooft, dat het dan ook daadwerkelijk gebeurd! Positief denken dus. Maak ook gebruik van leuke "brain games". Puzzels zijn niet alleen goed voor je brein, maar ook nog eens leuk om te doen! Ze verscherpen de geest, verbeteren het geheugen en houden de hersenen fit. Kies iedere dag een rustig moment uit, neem een lekkere kop koffie of thee en maak een sudoku of kruiswoord. Maak tijd voor jezelf en jouw brein!

Tip 7: Ten slotte kun je gebruik maken van simpele trucjes, zoals geheugensteuntjes. Leg dingen altijd op een bepaalde plek, zodat je weet waar je het kunt terugvinden. Mark McDaniel, hoogleraar psychologie: "Mensen besteden geen aandacht aan het moment van het neerleggen van spullen. Zo kunnen ze zich ook niet herinneren waar ze het gelaten hebben". Het zou kunnen helpen om hardop tegen jezelf te zeggen: "Ik leg mijn sleutels neer op de eettafel". Visualiseren kan hierbij ook goed helpen.

Heb je na al deze tips toch nog een beetje extra hulp nodig? Kijk dan eens naar Golden Naturals Geheugen & Concentratie Support.