Golden Naturals is van begin tot eind ontwikkeld voor de zelfstandige

Natusor Gezondheidsproducten heeft in elf jaar tijd een metamorfose ondergaan: begonnen met actiematige, advertentie-gedreven producten, is het bedrijf nu stevig gefundeerd in de bewezen functionaliteit van een assortiment dat op het lijf is geschreven van zelfstandige ondernemers.

Het belangrijkste merk van Natusor is Golden Naturals, een brede range voedingssupplementen die op de meest natuurlijke wijze worden geproduceerd. “Qua prijs zitten we tegen het bovensegment, want het resultaat staat voorop”, vertelt directeur Werner Jentjens. “Onze focus ligt op het ontwikkelen van producten die snel symptomen en oorzaken aanpakken. Wij baseren ons daarbij op de behoefte van de markt.” Mede directeur Jan-Dirk Troost legt uit: “Ik ben van huis uit winkelier, dus ik weet als geen ander dat de klant altijd vraagt om een product dat snel helpt, want hij heeft nú een probleem. Er zijn genoeg ingrediënten waarvan je het effect pas na langdurig gebruik merkt, maar sommige werken razendsnel. Daar zijn wij continu naar op zoek.” Natusor heeft een pilot store in Den Bosch, waardoor ze direct gevoel blijft houden met wat er leeft in de markt en er ook snel op kan inspelen. “Een tweede pluspunt is het gebruiksgemak”, vervolgt Troost. “Indien mogelijk beperken we de inname tot eens per dag. Onze producten zijn dus vaak hoger en breder gedoseerd - maar altijd met een optimale opneembaarheid. We willen niet dat je betaalt voor hele dure urine.”

Bewijsbare werkzaamheid 
Natusor investeert fors in onderzoek om gezondheidsclaims van de producten op de verpakking te mogen vermelden, vertelt Troost: “We merken dat, doordat we duidelijk communiceren via onze etiketten, de consument eerder geneigd
is om onze producten zelf uit het schap te pakken. En dat is de investering meer dan waard.” Jentjens vult aan: “Die vermelding is een perfecte aanjager van de verkoop, in een categorie waar de werking van producten te vaak onvermeld blijft. Met Golden Naturals heb je als ondernemer een verhaal te vertellen, daar zijn de producten op ontwikkeld. Daarnaast trainen we het team van een ondernemer en komen we altijd terug voor een vervolg - dat is onderdeel van het concept. Als mensen enthousiast raken en er mee aan de slag gaan, scoren zij significant hoger in omzet dan anderen.” 


» De 2 euro-doppen die Natusor retour krijgt, worden gerecycled. 
De opbrengst is voor de stichting KNGF Geleidehonden. «


Klantentrouw 
“Golden Naturals is van begin tot eind ontwikkeld voor de zelfstandige”, benadrukt Troost. “Zo stimuleren wij ook de klantentrouw. Wij leveren niet aan het grootwinkelbedrijf en trekken de consument naar de zelfstandige met een 2 euro-dop. Levert de consument deze bij de ondernemer in, dan krijgt hij 2 euro terug. Uiteraard wordt dit weer vergoed aan de ondernemer. Elke keer als onze buitendienst retailers bezoekt, krijgen ze een tas met doppen in de handen geduwd. Dat is aanwijsbare klantentrouw.” “We hebben René Salimans onderzoek laten doen in de branche”, vertelt Jentjens. “Circa driehonderd winkels hebben ons basisassortiment van ongeveer zestig producten, bij honderdvijftig winkels staan er echt negen planken vol. Waar we staan, doen we het meteen beter dan de rest. Met name onze Probiotica- en Multivitamine- producten worden positief beoordeeld. En dus gaat het erg goed met de distributie: we krijgen er winkel na winkel bij, dankzij het netwerk van onze buitendienst.” 

Be good…
Troost. “Wij hebben een echte metamorfose ondergaan en richten ons nu volledig op ons merk Golden Naturals. Er zijn nog ondernemers - en dus ook consumenten – die onbekend zijn met het merk. Daar gaan we aan werken door meer te communiceren met de eindgebruiker. De online vindbaarheid is nog niet op het gewenste niveau, daar valt veel te halen en we hebben de eerste stappen in die richting al gezet. Online willen we vooral een toevoeging zijn voor de voedingssupplemententmarkt en de winkelier. Uit de reviews van consumenten die we online ontvangen, krijgen we weer input voor de ontwikkeling van nieuwe producten. Dat is een schitterende manier van communiceren!” Jentjens: “Het vertrouwen van consumenten en retailers groeit, het besef ontstaat dat Golden Naturals werkt, dat het klopt en veilig is. We zijn dat nu meer aan het uitstralen. Be good and tell it.”

Download hier het Zelfzorg Magazine en bekijk het volledige artikel.