Gezond op reis: 7 tips van Natusor

Yes! De zomervakantie is in volle gang. Een heerlijke periode waarin je je natuurlijk graag fit en energiek wil voelen. In het buitenland eet (en drink) je vaak anders dan thuis en heb je bovendien een ander ritme. Slim om dan goed voorbereid op vakantie te gaan. Wij geven je tips om gezond de wereld te verkennen.

Tip 1: Lees je goed in!

Is het veilig in Verweggistan? Komen er bepaalde ziektes voor? Heb je inentingen nodig? Lees je altijd goed in voordat je naar je vakantiebestemming vertrekt. Check ook meteen even je reis- en ziektekostenverzekering voor de dekking in het buitenland. Twijfel je of er vaccinaties nodig zijn voor jouw vakantiebestemming? Bel dan even met de GGD in jouw regio.

Tip 2: Zorg voor een goede reisapotheek

Paracetamol, diarreeremmers en ORS zijn onmisbaar op vakantie. ORS is een mengsel van zouten en druivensuiker. En uiteraard moet je je persoonlijke medicatie niet vergeten! Neem altijd ruim voldoende mee en ga na of je een doktersverklaring nodig hebt voor bepaalde geneesmiddelen. Ga je vliegen? Neem je geneesmiddelen dan altijd mee in je handbagage, als dit mogelijk is. In het ruim van het vliegtuig kan het erg koud worden en kunnen je medicijnen onbruikbaar worden. Uiteraard horen pleisters, muggenspray en een pincet ook in je reisapotheek thuis. Word je snel wagenziek of misselijk in het vliegtuig? Zorg dan dat je reistabletten bij je hebt.

Tip 3: Vul aan met supplementen

Op vakantie lukt het niet altijd om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente en fruit te eten. Een steuntje in de rug is dus geen overbodige luxe. Kies bijvoorbeeld voor vitamine C voor je weerstand, probiotica en een B-vitamine om net dat beetje extra energie te krijgen. Ga je ver weg en kun je last krijgen van het tijdsverschil? Melatonine helpt om het jetlag-gevoel te verlichten. Ga na wat joúw lichaam nodig heeft. Vind je reizen bijvoorbeeld vaak stressvol? Kies dan voor een ‘rustgever’ zoals rhodiola.

Tip 4: Pas op met oude zonnebrand

Geen tijd gehad om nieuwe zonnebrand te kopen of ben je het simpelweg vergeten? Pas op met ‘oude’ zonnebrandproducten. De houdbaarheid van cosmetische producten wordt aangeduid met het symbool van een geopend potje met een cijfer en de letter ‘M’. Voorbeeld: staat er 12M, dan is jouw zonnebrand na opening 12 maanden houdbaar. ‘Houdbaar’ betekent dat de functie van de zonbescherming nog hetzelfde is als bij opening. Gebruik je die zonnebrand na een jaar? Dan is de garantie van de beschermingsfactor (sterk) verminderd. Bewaar je zonnebrandproducten sowieso altijd op kamertemperatuur: temperatuurschommelingen zijn niet bevorderlijk voor de werking.

Tip 5: Weet wat je smeert

Oeps, niet genoeg gesmeerd of ging het zonnen toch harder dan verwacht? Dan is het belangrijk om je huid goed te koelen en te verzorgen. Veel mensen grijpen meteen naar een after sun. Prima natuurlijk, maar heb je wel goed de ingrediënten gelezen? Vaak zit er parfum en alcohol in, wat de huid uitdroogt. En dat is nou net wat je niét wil: de huid moet juist gehydrateerd worden. Een vocht inbrengende crème met ingrediënten zoals aloë vera of komkommer trekken de ‘brand’ uit je huid en helpen bij een sneller herstel.

Tip 6: Hydrateren kun je leren

Genoeg water drinken is natuurlijk altijd belangrijk. En bij warm weer geldt dat zéker! Let in het buitenland goed op de kwaliteit van het kraanwater. Vaak is dit wel drinkbaar, maar wordt het niet aangeraden. Heb je je twijfels? Neem dan geen risico en kies voor water uit flessen. Dit is ook de gouden tip als het op eten aankomt: bij twijfel, niet doen! Gerechten kunnen er heerlijk en exotisch uit zien, maar de (onhygiënische) manier van bereiding kan soms flinke maag- en darmklachten veroorzaken. Waardoor je weer naar die reisapotheek moet grijpen…

Als allerlaatste, tip 7: GENIET! Maak je vooral niet te druk, daar is het ten slotte vakantie voor. Veel plezier!